Kunst fra avfall

Det var en spesiell dag på skolen for mellomtrinnet sist fredag da elever fra 5., 6., og 7. trinn fikk brette opp ermene og dykke inn i en verden av kreativ papirlaging. Dette var ikke hvilket som helst verksted – det var et arrangement fra Den Kulturelle Skolesekken, ledet av de talentfulle kunstnerne Bendik Vatne og Maria Dahl.

Papirmakeriet, som verkstedet ble kalt, lærte elevene hvordan de kunne lage sitt eget papir fra bunnen av. Det var fascinerende å se hvordan gamle laken, eggekartonger og diverse planter ble transformert til vakre papirark. Hver elev hadde sin egen tilnærming, og resultatene var like unike som dem selv.

Kunstnerne Bendik og Maria delte ikke bare sin ekspertise i papirlaging, men også historien om papir og de mange plantebaserte materialene som kan brukes. Dette var en øyeåpner for mange av elevene, som aldri hadde tenkt over hvor papiret de bruker hver dag egentlig kommer fra.

Målet med verkstedet var ikke bare å lære bort håndverket bak papirlaging, men også å inspirere til bærekraft og gjenbruk. Ved å bruke materialer som elevene lett kunne finne hjemme, viste kunstnerne at kunst og kreativitet er tilgjengelig for alle, og at det ikke trenger å koste mye eller være komplisert.

For mange av elevene ble dagen en åpenbaring. Å kunne lage noe vakkert og nyttig ut av ting som vanligvis ville blitt kastet, ga dem en ny forståelse for bærekraft og resirkulering. Papirmakeriet har vist at kunst og miljøvern kan gå hånd i hånd, og at kreativitet kan finnes i de mest uventede steder.

Elevene gikk hjem den dagen med ikke bare nye ferdigheter og kunnskaper, men også med en dypere forståelse for kunstens og bærekraftens verdi i deres hverdag.