Alle karakterer som skal stå på elevens vitnemål, kan påklages.
Se Forskrift til Friskoleloven, kapittel 5:
http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060714-0932-015.html
Klagetilgangen gjelder også hvis eleven ikke får standpunktkarakter. Se www.fylkesmannen.no for nærmere veiledning.
Ta kontakt med skolen for å tilsendt tillegg og presiseringer til Kunnskapsløftets læreplaner, generell del og fagplan.
Østmarka skole er en av rundt 7800 skoler, colleger og universiteter som rundt om i verden drives av Adventistkirken. Den første adventistdrevne skolen ble opprettet i 1872 i USA. Adventistene har alltid vært opptatt av skole og utdanning og prioriterer derfor å drive utdanningsinstitusjoner, i tillegg til kirker og helseforetak. Syvendedags-adventistkirken omfatter ca. 20 millioner døpte medlemmer verden over og er et protestantisk-evangelisk trossamfunn.
Her kan du lese mer om global SDA-utdanning: http://education.gc.adventist.org/index.html
Nasjonale prøver gjennomføres på 5., 8. og 9. trinn i grunnskolen. Hovedregelen er at prøvene er obligatoriske for alle elever og at adgangen til fritak er begrenset. Elever som ikke har mulighet til å gjennomføre en eller flere av de nasjonale prøvene på prøvedagen, skal få tilbud om å gjennomføre prøven senere.
De nasjonale prøvene skal gi informasjon om elevenes grunnleggende ferdigheter i samsvar med målene i læreplanen. I læreplanen er de grunnleggende ferdighetene definert som:
Alle elever har krav til et tilfredsstillende/forsvarlig læringsutbytte. Dette vil for eleven bety at han/hun gjennom godt tilpassede oppgaver har muligheter til å oppleve mestring og utvikling i forhold til egne evner og forutsetninger. For de fleste elever ivaretas dette innenfor skolens tilpassede opplæring.
Retten til spesialundervisning trer i kraft når følgende tre forhold er oppfylt:
1. Skolen lykkes ikke i å legge til rette for tilfredsstillende/forsvarlig læringsutbytte for eleven gjennom tilpasset opplæring.
2. PP-tjenesten konkluderer gjennom sin sakkyndige vurdering/utredning med at eleven har rett til spesialundervisning.
3. Kommunen fatter et vedtak i tråd med PP-tjenestens sakkyndige vurdering.
Teoretisk er det mulig at alle elever får tilfredsstillende/forsvarlig utbytte gjennom tilpasset opplæring og for mange elever vil det være en fordel å få sitt opplæringstilbud på den måten. Men noen elever vil ha så omfattende tilretteleggingsbehov at skolen i samarbeid med foreldrene må legge til rette for en undervisning som klart avviker fra læreplanen med hensyn til mål, metode, og/eller undervisningsomfang. For disse elevene må deres læringsforutsetninger, – behov og – rettigheter vurderes individuelt slik at de kan få et likeverdig opplæringstilbud som gir mulighet for utvikling og mestring.
Forhåndsvarsel
Rett til vurdering
Alle elever i grunnskolen har rett til vurdering. Denne retten innebærer både underveisvurdering (eks. elevsamtaler, konferansetimer, tilbakemeldinger fra lærer i skoletimen, vurdering av prøver og terminkarakterer), sluttvurdering (standpunkts- og eksamenskarakterer som kommer på vitnemålet) og en rett til dokumentasjon av opplæringen (vitnemål). Formålet med vurderingen er todelt. På den ene siden skal vurderingen fremme læring og på den andre siden skal vurderingen uttrykke elevens kompetanse. Elever skal vurderes både i fag, men også i orden og oppførsel. Når det gjelder underveisvurderingen skal alle elever delta aktivt i å vurdere seg selv og sitt arbeid.
Foreldre har minst to ganger i året rett til en konferansetime med kontaktlæreren om hvordan eleven arbeider daglig, og elevens kompetanse i fagene. I tillegg skal foreldrene samtale om utviklingen av eleven i lys av de generelle målene for skolen. Samtalen skal klargjøre hvordan eleven, skolen og foreldrene skal samarbeide for å legge til rette for opplæringa av eleven. Eleven kan være med i samtalen med foreldrene. Når eleven har fylt 12 år har eleven rett til å være med i samtalen. Det skal alltid sendes en skriftlig rapport til foreldrene dersom de ikke møter til konferansetimene.
Minst en gang per halvår skal alle elever ha en individuell strukturert samtale med kontaktlæreren om skolesituasjonen og opplæringen. Ved Østmarka skole kaller vi slike samtaler elevsamtaler.
Hvert halvår skal alle elever ha en vurdering i orden og oppførsel. Dette gjelder også elever på barnetrinnet. Elever på ungdomstrinnet får i tillegg en skriftlig vurdering i orden og oppførsel. De får også karakterer i fagene.
I følge friskoleloven skal følgende karakterskala benyttes:
«1-6. Bare hele tallkarakterer skal benyttes. De enkelte karaktergradane har dette innholdet.
a. Karakteren 1 uttrykker at eleven har svært lav kompetanse i faget.
b. Karakteren 2 uttrykker at eleven har lav kompetanse i faget.
c. Karakteren 3 uttrykker at eleven har nokså god kompetanse i faget.
d. Karakteren 4 uttrykker at eleven har god kompetanse i faget.
e. Karakteren 5 uttrykker at eleven har meget god kompetanse i faget.
f. Karakteren 6 uttrykker at eleven har svært god kompetanse i faget.»
«I orden og oppførsel på 8.-10. årstrinn, skal en av disse karakterene, eller en annen godkjent vurdering benyttes:
a. God (G). Vanlig orden og vanlig oppførsel.
b. Nokså god (Ng). Klare avvik fra vanlig orden og vanlig oppførsel.
c. Lite God (Lg). I ekstraordinære tilfelle ved store avvik fra vanlig orden og vanlig åtferd.»
Elever med spesialundervisning
Elever som har Individuell opplæringsplan (heretter IOP) kan få fritak fra vurdering med karakterer i de fagene de har IOP. Dersom de velger å få karakterer på linje med de andre elevene – vil det i de fleste tilfeller ikke være mulig for dem å oppnå karakterene på den øvre delen av karakterskalaen. Elever som er fritatt for vurdering med karakterer i et fag, skal ikke ha eksamen i dette faget.
Skjema for søknad om fritak for vurdering fås ved henvendelse til kontaktlærer eller rektor.
Fritak for vurdering med karakter i skriftlig sidemål (nynorsk)
Fritak fra vurdering med karakterer i skriftlig sidemål kan gis elever som:
– på grunn av sykdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av en sakkyndig, har problemer med å greie begge målformene.
– ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole.
– har særskilt språkopplæring på ungdomstrinnet.
– fylte vilkårene for fritak fra opplæring eller eksamenskarakterer i skriftlig sidemål i grunnskolen, men på grunn av dokumentert saksbehandlingsfeil likevel ikke fikk fritak.
Skjema for søknad om fritak for vurdering kan fås ved henvendelse til kontaktlærer, faglærer eller rektor.
Østmarka skole er en kristen skole bestående av 1.-10. trinn, som drives med offentlig støtte etter friskoleloven. Her er alle velkomne, uavhengig av tros- og livssynsbakgrunn. Vi er opptatt av høy faglig kvalitet i vår kunnskapsformidling, og at elevene skal utvikle sine evner og nå sine potensial.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.