Skolehelsetjeneste

Hva gjør vi?

Skolehelsetjenesten i bydel Østensjø arbeider for å fremme barn og ungdoms helse og trivsel, samt forebygge sykdom og skade. Skolehjelsetjenesten gir råd og veiledning til elever og foresatte. Skolehelsetjenesten er en del av det tverrfaglige samarbeidet og har bl.a. møter med lærere, rådgiver og PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste) ved skolen. Det gjennomføres også helseundersøkelser og vaksinasjoner.

Helsesykepleier

Vi har ingen fast helsesykepleier tilknyttet skolen pr. i dag, men foreldre kan ta kontakt med skolen hvis de har behov for helsesykepleier, så skal vi videreformidle behovet til bydelen.

Vaksiner

Alle skolebarn får tilbud om vaksinasjon etter nasjonale retningslinjer. Vaksiner gis etter foresattes samtykke. Alle vaksiner blir registrert i SYSVAK, et nasjonalt register for vaksiner.

Gjeldende vaksinasjonsprogram:

2. klasse: DTP-IPV (mot Difteri / Stivkrampe / Kikhoste / Poliomyelitt). 6. klasse: MMR (mot Meslinger / Kusma / Røde hunder). 7. klasse: HPV (mot Humant Papillomavirus). 2 doser. 10. klasse: DTP-IPV (mot Difteri / Stivkrampe / Kikhoste / Poliomyelitt). Hepatitt-B vaksine tilbys til elever som har én eller begge foreldre fra land med høy forekomst av hepatitt B.
shutterstock_261643652
258776432_1093212021417993_625860846515201167_n

Har du noen spørsmål?

Vi tar gjerne en hyggelig samtale!