Menneskerettigheter i fokus

Denne uken på Østmarka skole har vært litt annerledes. Vi har brukt tiden til å lære om menneskerettigheter og hva de betyr for oss i hverdagen. Det har vært en uke med mye prat, læring og noen ganger også mye moro.

Elevene ble delt i grupper, og hver gruppe fikk en menneskerettighet de skulle finne ut mer om. Målet var å lære hvordan disse rettighetene er viktige for oss alle, og hva det betyr å være en god medborger.

Alle har vært flinke til å jobbe sammen, og det har vært spennende å se hva de har funnet ut. Noen lagde små skuespill, andre brukte datamaskiner til å lage presentasjoner. Det var kult å se hvordan de forklarte rettighetene på sine egne måter.

På torsdag hadde vi en liten overraskelse. Elevrådet dukket opp med kakao og boller i lunsjen. Det var en hyggelig pause fra alt arbeidet, og det fikk alle til å smile.

Uka ble avsluttet med at gruppene viste fram det de hadde jobbet med. Det var gøy å se alle de forskjellige ideene og hvor mye de hadde lært.

Vi på Østmarka skole synes det er viktig at alle lærer om menneskerettigheter. Denne uka har vist at selv om vi er forskjellige, har vi alle de samme rettighetene, og det er noe vi må huske på hver dag.